Kritika nie je dobrá alebo zlá. Každá by nás totižto mala posunúť dopredu. Ale ruku na srdce, prijať kritické slová nie je jednoduchá záležitosť.
Kritizovanie sa nepočúva ľahko, ale môže byť pre nás veľmi užitočné. Napriek tomu máme v povahe reagovať agresívne, alebo sa začneme obhajovať. Pritom stačí dobre počúvať a rozpoznať (pre nás) rozhodujúce informácie.
Mozog je na kritiku háklivý
Psychológ John Cacioppo z Chicagskej univerzitytvrdí, že v mozgu existujú odlišné kruhy na spracovanie pozitívnych a negatívnych informácií. Mozog reaguje na negatívne podnety citlivejšie ako na tie neutrálne. Čo to v praxi znamená? Ak nevyhodnocujeme niečo ako pozitívne, náš mozog to automaticky vygeneruje ako kritiku. Lenže často sa stáva, že nás druhí nemajú v pláne uraziť či kritizovať.
6 krokov ako spoznať kritiku a urážky
- Spozornieť by ste však mali vtedy, ak vás ten, ktorý vás kritizuje, nepoužíva opodstatnené argumenty. Vtedy jeho slová vystihujú jeho samotný problém, čiže hovorí o sebe.
- Ak vám niekto niečo vyčíta, nemožno to vždy považovať za konštruktívnu kritiku – tá by vás predovšetkým mala dostať do bodu, v ktorom by ste mali zmobilizovať svoje sily.
- Ak sa naučíte reagovať na kritiku slovami: Chápem. Budem sa snažiť na tom popracovať – ste na dobrej ceste. Sebakritika vám potom otvorí dvere k tomu, že sa budete zlepšovať v tom, čo ste podcenili.
- Dôležité je tiež rozpoznať druh kritika. V prípade, že vám chce pomôcť – tak sa snaží podávať návrhy na zlepšenie. Ak však často len potvrdzuje vašu neschopnosť, ide mu zosmiešnenie vašich slabých stránok.
- Konštruktívna spätná väzba sa môže stať silným hnacím motorom. Vďaka nemu zefektívňujeme svoje výkony, skvalitňujeme svoje vzťahy a rozhodne sa stávame lepšími. Bolestná kritika nás učí rozpoznávať naše chyby a následne ich odstraňovať.
- Kritika má zmysel len vtedy, ak je vítaná a prichádza od osoby, ktorú druhá strana považuje za autoritu.
Zdroj: prezenu.sk
Mozog je na kritiku háklivý
Psychológ John Cacioppo z Chicagskej univerzitytvrdí, že v mozgu existujú odlišné kruhy na spracovanie pozitívnych a negatívnych informácií. Mozog reaguje na negatívne podnety citlivejšie ako na tie neutrálne. Čo to v praxi znamená? Ak nevyhodnocujeme niečo ako pozitívne, náš mozog to automaticky vygeneruje ako kritiku. Lenže často sa stáva, že nás druhí nemajú v pláne uraziť či kritizovať.
6 krokov ako spoznať kritiku a urážky
- Spozornieť by ste však mali vtedy, ak vás ten, ktorý vás kritizuje, nepoužíva opodstatnené argumenty. Vtedy jeho slová vystihujú jeho samotný problém, čiže hovorí o sebe.
- Ak vám niekto niečo vyčíta, nemožno to vždy považovať za konštruktívnu kritiku – tá by vás predovšetkým mala dostať do bodu, v ktorom by ste mali zmobilizovať svoje sily.
- Ak sa naučíte reagovať na kritiku slovami: Chápem. Budem sa snažiť na tom popracovať – ste na dobrej ceste. Sebakritika vám potom otvorí dvere k tomu, že sa budete zlepšovať v tom, čo ste podcenili.
- Dôležité je tiež rozpoznať druh kritika. V prípade, že vám chce pomôcť – tak sa snaží podávať návrhy na zlepšenie. Ak však často len potvrdzuje vašu neschopnosť, ide mu zosmiešnenie vašich slabých stránok.
- Konštruktívna spätná väzba sa môže stať silným hnacím motorom. Vďaka nemu zefektívňujeme svoje výkony, skvalitňujeme svoje vzťahy a rozhodne sa stávame lepšími. Bolestná kritika nás učí rozpoznávať naše chyby a následne ich odstraňovať.
- Kritika má zmysel len vtedy, ak je vítaná a prichádza od osoby, ktorú druhá strana považuje za autoritu.
Zdroj: prezenu.sk