Zamýšľali ste sa už nad tým akými krajinami musel prejsť obsah vášho šatníka, kým zakotvil u vás doma?
Určite si hovoríte, že výroba obyčajného bavlneného trička nemôže byť komplikovaná, veď predsa sa len zošijú kusy látky. Avšak proces výroby oblečenia nie je len o samotnom šití. Pravda je však niekde úplne inde.
Bavlna sa niekde musí vysadiť, následne spracovať, vyrobí sa priadza, ktorá sa prepletá do väčších kusov látky. Takýto materiál je však ešte neopracovaný a je tu mnoho nečistôt. Je potrebné, aby sa zbavila všetkých olejov, vosku či iných prvkov, ktoré sa prirodzene vyskytujú vo vláknach.
Potom látka prichádza do „farbiaceho domu“ na farbenie do univerzálnych odtieňov (farbenie je jedným z procesov, kde sa využíva najviac vody a zároveň aj najviac škodlivé chemikálie). Materiál následne doráža k výrobcovi odevov, kde sa preveruje jeho kvalita, strihá sa a zošíva.
Pravda je teda taká, že keď je na štítku napísané „Made in…“, odhalí to len jedno z mnohých miest, kde sa oblečenie reálne vyskytne. Veľké módne giganty ako napr. H&M, Zara, Primark či Forever 21 sa snažia produkovať veľké množstvo oblečenia za čo najkratší čas. Ich výrobné centrá sú roztrúsené po celom svete. V rozvojových krajinách sú dramaticky nižšie náklady na prácu a aj materiál, preto pre tieto značky dáva zmysel model globálneho dodávateľského reťazca.
Takže v skutku naše oblečenie precestuje viac ďalekých krajín ako my.